sebuah janji.

bismillah.

“Siapa di antara ikhwah dan akhawat di sini, yang berjanji untuk all-out dan menumpahkan kesungguhan kepada dakwah ini? boleh angkat tangan?” Syeikh Hamid mengutarakan soal pada hampir 600 ikhwah akhawat.

Aku, salah seorang yang ada waktu itu. Menelan air liur untuk soalan yang diutarakan pertama kalinya. Kemudian, penterjemah mengulang balik soalan tersebut setelah kelihatannya tiada respon.

Suasana dewan, senyap. Tangan diangkat, bukan semata-mata untuk respon soalan tersebut, namun atas rasa tanggungjawab shahadatul haq yang ku lafazkan setiap hari. dalam solat.

“Maka, Allah menyaksikan janji yang antum ungkapkan. Allah menyaksikan bahawa antum, bersedia untuk menunjukkan kesungguhan dan all-out untuk dakwah ini. Allah menyaksikan, maka penuhilah janji-janji antum pada Dia.” Syeikh Hamid menyambung bicara setelah ikhwah akhawat menunjukkan respon pada soalan tersebut.

Bahwasanya orang-orang yang berjanji setia kepada kamu sesungguhnya mereka berjanji setia kepada Allah. Tangan Allah di atas tangan mereka, maka barangsiapa  yang melanggar janjinya nescaya akibat ia melanggar janji itu akan menimpa dirinya sendiri dan barangsiapa menepati janjinya kepada Allah maka Allah akan memberinya pahala yang besar”.

Dan memang, setiap apa yang kita ucapkan, bukan kita ucapkan pada manusia. lebih tepat lagi pada Allah. disebabkan itulah, setiap kata-kata kita menjadi bukti untuk setiap soalan Allah nanti.

dan bila kita sedar kita sedang berjanji pada Allah, kita takkan terlari fokus hanya kerana tiada manusia yang memandang kita. cukuplah kita mengharapkan Allah memandang kita sebanyak nya.

bila kita sedar bahawa perjanjian itu dengan Allah, bukan dengan manusia, kita takkan berundur hanya kerana sakitnya kita apabila berurusan dengan pelbagai karenah manusia yang kadang menguji kesabaran kita.

kalau ia memang bersebab kerana Allah. kita, takkan mudah putus asa bila diuji dengan manusia.

#tundukkanhatirendahkanego….

Leave a comment