fasa-fasa berat

Bismillah.

“akak pernah down tak”
“akak pernah lost tak?”
“akak pernah rasa dan berhenti tak dari jalan ni?”

Sekitar soalan-soalan yang kerap kali diulang tanya. menjadi orang yang bertanya, atau kadang-kadang menjadi orang yang ditanya.

“apa value yang ada pada saya akak sehinggakan pada saat ini, dalam keadaan saya rasa saya sangat teruk, Allah masih meletakkan saya di sini, Allah masih memberi saya kekuatan untuk stay kat sini? what is the value inside?” –sambil nangis-nangis dia bertanya.

kadang2, bukan, selalunya, dia takde jawapan tu. sebab jawapan untuk soalan tu, Allah je yang tahu. every single questions, Allah je yang tahu jawapannya. oleh sebab nak jadi orang yang beriman, maka dicarilah apa sahaja ayat yang positif sebagai penguat, agar tak hilang dari radar jalan ni. walaupun kadang-kadang dia pun tanya soalan yang sama pada diri dia.

di saat kat luar sana masih terlalu ramai orang yang baik, bagus,berilmu, kenapa Allah bagi juga dia kekuatan untuk stay kat sini?

di saat setiap dakwah yang dilakukan, ibarat macam mencurah air ke daun keladi. tanpa sebarang hasil. why Allah masih letak dia kat sini?

sebab rahmat dan kasih sayang-jawapan cliche’.

tapi, few days ago, ada seorang ni share something kat dia,yang membuat kan dia rasa, ‘yes, sure ive to stay.’

“as a normal human being, walaupun berjiwa daei, for sure sometimes you have your hard time kan akak? and what makes u stay?” -dia mengulang soalan. masih tak puas hati. tanya, bukan untuk condem, tapi untuk mencari keyakinan dan valid reason. so that, those questions will never appears again.

“of course! akak manusia kot. jawapan biasa sangat, sebab Allah bagi kekuatan. Allah masih sayang. tapi dari akak. akak teringat la ada sorang adik ni cakap, whom was my anak usrah la. dia cakap camni, saya kena stay so that setiap soalan yang bermain di kepala saya sekarang ni, yang takde jawapan yang saya boleh dapat dari akhwat. saya kena stay sampai di mati di jalan ni, sebab saya aim nak jmpa Allah. nak jumpa and tanya sendiri Allah kat sana. sebab hanya orang yang beriman je yang akan dapat kemudahan dan rezki untuk jumpa dengan Allah tu.

masih tak boleh move on dari bestnya surah al ankabut. =D
Leave a Reply

