Setiap hari, bangun tidur, kepala ligat berpusing, nak buat dakwah macam mana supaya tersusun?
Setiap hari juga, nak tidur, kepala ligat berpusing, nak buat macam mana supaya dakwah tersusun?

dapat menyalur fikrah pada kesayangan hati, supaya membuah amal.
bingung.

Teori banyak yang dapat, tapi entah, aku masih gagal membuahkan pada waqi’ sendiri.
Praktikal, juga ada, tapi tetap tak memuaskan hati aku.

Hingga kadang-kadang, aku jadi bosan. Bukan bosan untuk beramal di jalan ini, tapi bosan untuk berfikir, membiarkan diri bergerak mengikut arus. tapi bukan bermakna membiarkan diri selesa pada kesakitan ummah, cumanya mencari dan terus mencari agar diterjemah kepada amal yang lebih muntij.

merancang. dan merancang. tapi sukar sekali melaksanakan.
alhamdulillah, kesayangan tidak punya masalah.

tapi, fikrah yang ingin disampaikan, belum lagi terbumi pada hati mereka (mungkin?)
Allah. T_T 

mungkin aku lupa. mungkin aku yang kurang meminta. mungkin aku yang belum suci, hingga doa-doa itu sukarnya untuk Dia tunai.

tau tak, harapan seorang murobbi itu, melahirkan seorang murabbi yang dapat melahirkan seorang murobbi yang lebih baik darinya, untuk meneruskan rantaian perjuangan rasulullah nih?

sedih.
bukan sedih dengan kesayangan hati.

tapi sedih dengan diri sendiri. sebab tak mampu, dan tak dapat lagi untuk menanamkan sebuah fikrah membentuk kefahaman dalam hati kesayangan aku.

kerap kali membandingkan diri dengan mereka.
rasa, gagal yang sentiasa muncul.

Allahu. tunjukkan aku jalanNya.
takut tau, tinggal setahun lagi di sini, tapi, murobbi impian aku tak bisa aku lahirkan lagi.

2:272. Bukanlah kewajibanmu menjadikan mereka mendapat petunjuk, akan tetapi Allah-lah yang memberi petunjuk (memberi taufik) siapa yang dikehendaki-Nya. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di jalan Allah), maka pahalanya itu untuk kamu sendiri. Dan janganlah kamu membelanjakan sesuatu melainkan karena mencari keridaan Allah. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan, niscaya kamu akan diberi pahalanya dengan cukup sedang kamu sedikit pun tidak akan dianiaya (dirugikan).

pujuk hati. dengan ayat Dia.
bukan untuk hidup selesa, tapi cuma mau lebih usaha.