tertinggal huruf i, sepatutnya milik. =D

Image

***

Anda mengakui bahawa Allah adalah Tuhan anda dan juga Tuhan dari segala sesuatu. Apa artinya ini? 

ini berarti bahawa hidup anda bukanlah milik anda sendiri tetapi adalah milik Allah. 

Menjadi kewajipan bagi anda, apabila pemilik segala sesuatu adalah Allah dan anda hanyalah orang yang dipercayai untuk mempergunakan segala sesuatu yang diberikannya kepada mu, maka anda harug menggunakannya secara betul-betul sesuai dengan perintah Pemilik-Nya. 

[Dasar-dasar Islam – Abul A’la Maududi]

***

Bila fikir-fikir balik, bila semua benda kat dunia ini kita rasa kita hanya peminjam, dan Allah adalah pemilik, kita takkan rasa kedekut. Kita akan lebih banyak memberi dari menyimpan, sebab kita tahu yang semua benda ni milik si Pemurah, Allah azza wajalla. 

erk, tapi kalau benda tu kita pinjam dari orang, kita takleh bagi orang guna suka-suka hati je. =_=

so true. Bila kita memberi, kita kena sedar yang kita memberi untuk apa, kerana apa. Sebab..isteri dan anak-anak anda yang anda kata adalah milik anda, mereka menjadi milik anda hanyalah karena diberikan oleh Allah. Karena itu, anda tidak berhak memperlakukan mereka sekehendak hati anda tetapi haruslah secara yang diarahkan oleh-Nya-pages 35.

Nak tahu macam mana nak uruskan sesuatu yang diberi pinjam? Kita ada manual hidup. wohhaa! 

***

mencari idea nak settlekan projek 1, mencari masa nak settlekan projek 2, nak cari ruang untuk settlekan projek 3.
bajet macam hebat nak ada banyak-banyak projek kan? tapi sebenarnya itu projek untuk mantapkan iman sepanjang cuti ini. Sebab tahun pertama tarbiyyah dulu, waktu cuti sangat teruk. Tahun kedua tarbiyyah, memang sangat teruk nak compare dengan tahun satu, sebab tahun satu itu, cuti ku bermula selepas jaulah. semangat nya berkobar-kobar padahal lebihnya pada semangat je. Dalamnya tak beza pun. KOT! 

Dan, aku taknak ulangi lagi benda yang sama. Bajet akhawat qowiy lah eh nak futur-futur nih? Menjaga iman sendiri pun masih lagi merangkak-rangkak. ish. 

Sebab itu lah adanya projek 1, projek 2, projek 3. Benda-benda lama yang memang zaman tahun satu dulu aku aim, tapi tak dapat-dapat. Sekarang baru nak sempurnkan balik impian. =) Ameen.

***

Bila baca balik post-post dalam tulisan ini, aku rasa makin lama makin entah ke mana. Tapi apa yang aku tulis, banyaknya apa yang aku terasa. TERASA. bukan suka-suka tulis. 

Dan, sebenarnya tak kisah pun ada orang baca ke tak, yang penting, setiap tulisan ini untuk aku jadikan medium untuk tingkatkan lebih banyak amal. Sebab, yang menulis terlebih dahulu membaca apa yang ditulis, dan merasa apa yang dibaca. 

hey, kalau tak rasa apa-apa, baik takyah baca! Membazir masa je. #ehtibatiba. 

Alahai, adik-adik manis, kalau usaha kita tak membuahkan hasil, jangan khawatir, Allah kan ada untuk tolong kita. Baca je lah, cari je lah, yang penting kita ada usaha. Bila sampai masa, dapatlah apa yang kita usahakan. lebih penting lagi, yakin dan jangan putus asa pada Dia. 

39:53. Katakanlah: “Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

 

15:56. Ibrahim berkata: “Tidak ada orang yang berputus asa dari rahmat Tuhannya, kecuali orang-orang yang sesat“.

kan ke di awalan post ini tertulis, segalanya milik Allah? =D 
jangan sebab sekelumit putus asa kita, menyebabkan kita menjadi orang yang sesat? =D 

p/s: lebih selesa hidup tanpa henpong. =_= bahaya.