the walimah.

Image

Tanjung Karang, Selangor.

“Barakallahu lakuma, wa barak’alaikuma, wa jam’a bainakuma fil khair..”

“Semoga Allah memberkahimu, baik ketika senang mahupun susah dan selalu mengumpulkan kamu berdua pada kebaikan”
(HR. Abu Daud, Tirmidzi dan Ibn Majjah)

and the bait-al-islam.

rumah tangga islam tu, tak semestinya kita yang bina. tapi boleh juga merujuk kepada rumah tangga sedia ada. means, keluarga kita. =)

dan, siapa yang tak bahagia, bila akhirnya saudara seibu seayah sudah memijak sejadah sujud menyembah yang Maha Esa?

Allah punya kuasa, kita tak leh sangkal. Kun. fayakun. kan?

Dan, ibu, bercerita dengan bahagia sikap si anak yang mula menunjukkan hidup bertuhan. sedikit takpe bang, sebab nanti yang sedikit akan jadi banyak. yang penting berterusan. allah nilai kita ikut kemampuan kan? =)

i know. you won’t read this. yup, coz’ you don’t know. but dear bro, im happy for you. walaupun, sebelum sampai ke kisah sekarang, banyak benda yang berlaku. banyak. dan hanya Allah yang dapat membalas kesabaran ibu ayah. Hanya Allah.

dan, bila mengingatkan keadaan ibu ayah yang percaya pada anak yang seorang ini. yang paling banyak mereka bercerita, anak ini jadi yakin juga untuk bercerita dengan mereka. dan Allahu akhbar. Dia Maha Tahu dan Dia yang akan permudahkan segalanya.

Melihat kertas putih itu, walau hanya sekadar memenuhi ruang kosong, hati rasa berat. Bukan kerana taknak tapi… Walau aku tahu,

16:1. Telah pasti datangnya ketetapan Allah maka janganlah kamu meminta agar disegerakan (datang) nya.

Kerna. hati ini masih terumbang ambing. Tarbiyyah yang masih belum stable. what ever it is,

2:216. Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

Bismillahirrahmaanirrahiim. Dengan nama-Mu aku berserah. ilove my fam.