Cerita Tentang Warna. Warni. 

Yang membentuk sebuah kehidupan. 

Image

 

Warna: Pink.

“Taksukalah warna pink. Jambu.” Dia. 

“Jambu? Maksud kau?” Jiran.

“Entah. Macam perempuan. Nampak sangat lembutnya.” Dia.

“Eh, apa masalahnya? Kau kan perempuan?” Jiran.

“Heh. Perlu ke kau nak tunjuk sangat yang kau tu perempuan?” Dia. 

“Haha. Sampai sudah kau tak dapat terima hakikat kau tu perempuan? Apa masalah kau?” Jiran.

 

***

Warna: Merah

“Tudung sape nih? Merahnyaaaa.” Kakak Satu.

“Tudung saya!” Ceria, bersemangat. Hari pertama dia masuk sekolah.

Petang itu:

“Dari jauh dah nampak. Merah. Menyerlah.” Kakak Dua.

“Heee.” Senyum. Terasa di puji.

Malam itu:

“Awak memang suka warna merah ke Nurul?” Kakak Tiga.

“Awak tengok lah beg dia, kasut dia, selipar dia. Pensil case dia. Semua warna merah” Kakak Empat.

“Saya suka merah, bersemangat! Rasa termotivated!” Dia, senyum belum hilang. Tampak keyakinan dalam senyum itu.

“Betul, bagus…tapi, tak ke awak rasa warna merah tu sangat menarik perhatian kalau pakai di luar rumah? Macam menyerlahkan kewujudan awak kat situ. Ke awak rasa camne?” Kakat Tiga memancing fikirannya. 

Dia diam. Angguk tidak, geleng tidak. Kerana dia tahu kebenaran kata-kata tersebut. 

 

***

Warna: Ungu.

“Baju raya tiap-tiap tahun warna ungu Mejah. Hee.” Ain, menulis pada dinding MukaBuku Mejah, rakan sekelasnya.

“Ala Ain, tukarlah. Tiap-tiap tahun warna ungu. Tapi, cantik Ain pakai warna ungu. Nampak sopan.” Mejah. Menuturkannya lagi sekali.

“Eleh, habis selama ni tak sopan lah?” Ain mencebik. Senyum masih belum hilang. Termakan pujian Mejah.

 

***

Huh. Sukar membuat pilihan. Mungkin setengah benda kita pilih, tapi tak sesuai untuk kita pilihan tersebut kalau dikira ikut syariat. Heh, ingat mudah nak lepaskan sesuatu yang kita sayang? 

Kalau mudah, mesti dah ramai orang tinggalkan FB waktu azan untuk solat? 

“Sejak bila aku sayang Facebook?” Hati tu tanya, tapi, takkan sayang kot kalau dah tiap masa duk depan laptop bukak facebook?

Hati kita, Allah tau. Allah yang pegang. Nak menipu, silakan, tapi dosa paling halus, sebesar dzarah sekalipun, takkan terlepas dari timbangan Allah yang Maha Adil.