Kucing: Kenapa aku tak leh berkokok macam kau, Cik Yam?

Ayam: Perlu ke kau tanya aku soalan tu? 

Kucing: Perlulah. Sebab aku nak berkokok macam kau. Boleh kejutkan orang bangun subuh pagi-pagi.

Ayam: Kenapa aku tak leh mengiau macam kau yer Cik Cing? Boleh aku tolong tuan aku tarik selimut dia pagi-pagi untuk subuh.

Kucing: Eh eh. Berkokoklah. Allah ciptakan kau macam tuh.

Ayam: Kembali kepada fitrah eh?

Kucing: Kembalilah kepada fitrah. Kau dicipta untuk berkokok, aku dicipta untuk mengiau. Eh? Owh, kau memang nak aku berfikir ey?

Ayam: Kembali lah kepada fitrah. Sedarlah dengan kemampuan diri. Sedarlah dengan apa yang Allah bagi untuk kau. Setiap orang ada kelebihan masing-masing. Kalau tak digunakan untuk fitrah tu, nak guna untuk apa? Last-last mati nanti menghadap Allah jugak. Jawab soalan Allah jugak.

Kucing: Uuuuu. Dalam pemikiran kau kali ni. Mana belajar?

Ayam: Alam ni dah banyak mengajar aku. Kalau tak nampak lagi melalui alam ni, entah mana diletak otak tu.

Kucing: Amboih, kasar nampak.

Ayam: Kau kenal aku macam mana. Kau tahu kasih sayang aku terhadap kau macam mana. Tidakkah kau rasa, tidakkah kau faham apa yang aku nak sampaikan?

Kucing:…………………….(insaf)……………….