“Nurul, apa kau buat waktu bosan?”

Nurul mengangkat muka dari buku. “erm, tak pernah dalam hidup aku rasa bosan. Ada ke waktu kita rasa bosan?” Nurul buat muka. Pelik. Ada ke dalam kamus hidup seorang hamba Allah perkataan ‘bosan’?

“Entah. Apa hobi kau yer Nurul?”

Nurul tengok kipas. “Apa definisi hobi bagi kau?”

Alin berkerut. Berfikir. “definisi hobi? Masa lapang I guess? Perlu ke soalan aku dijawab dengan soalan? hurm.”

“Supaya manusia berfikir. Supaya aku berfikir. Supaya kau berfikir. ke tak?” Nurul menghulurkan penanda buku pada Alin.

Tulisan pada penanda buku tersebut di baca. “Sabda Rasulullah SAW :’Ada dua nikmat yang kebanyakan manusia tertipu kerananya iaitu kesihatan dan masa lapang.’ [Al-Bukhari].”

Alin mengangkat muka. Pandangan mata mereka bertemu. Senyum. “Aku faham jawapan kau. Aku faham Nurul.”